Pages

Saturday, August 25, 2012

Makanan Untuk Tekanan Darah Rendah

Assalamualaikum semua! Ini entry pertama untuk anda semua dari kami di InfoDiet. Harini kami akan berkongsi sedikit info buat anda semua tentang Tekanan Darah Rendah.

Selama ini kita hanya mendengar tentang Tekanan Darah Tinggi kan? Mungkin ada yang pernah mendengar tentang Tekanan Darah Rendah tapi jarang sekali.  Siapa yang dikategorikan sebagai Tekanan Darah Rendah? Mereka yang mempunyai tekanan darah 90/50 dan kebawah. Dan kenapa tekanan darah rendah ini sebenarnya merbahaya? Kerana, apabila tekanan darah terlalu rendah, Oksigen tak dapat disalurkan ke organ-organ penting badan dan ini boleh membawa kepada berlakunya kematian organ dalaman badan.

Jadi jika anda salah seorang yang tergolong dalam kategori ini, mungkin anda boleh cuba untuk amalkan diet untuk tekanan darah rendah ini.


  • Makan makanan berkarbohidrat dalam kuantiti yang sedikit dan saiz hidangan yang kecil, tetapi pastikan anda menghadkan makanan seperti kentang, nasi, pasta dan roti.

  • Tingkatkan pengambilan garam Natrium. Tetapi ini haruslah dilakukan dengan nasihat doktor.Bimbang memberi kesan lain kepada kesihatan.

  • Tingkatkan pengambilan minuman berkafein: Minuman yang berkafein dapat membantu meningkatkan tekanan darah.

Jadi untuk semua yang berkenaan, anda boleh mencuba cara ini, tetapi harus mendapat nasihat dari doktor dan pastikan juga anda melakukan senaman yang berkala supaya dapat menguatkan otot jantung anda supaya dapat mengepam dengan normal!Selamat menjaga kesihatan anda!

No comments:

Post a Comment